ساخت ایستگاه اتوبوس شهری
طراحی ایستگاه اتوبوس شهری بسیار مهم است و میتواند فاکتورهای مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد. اتوبوسهای شهری به عنوان وسیلهای تردد عموم مردم شناخته میشوند و اجرای آنها باید به شکلی باشد که درصد بالایی از مردم با کمترین زحمت به آن دسترسی داشته باشند. محل قرارگیری ایستگاهها اهمیت دارد و به تردد مردم کمک میکند. اندازه ایستگاه، شکل کلی ایستگاهها، راحتی ایستگاه و محافظت از مردم در برابر نزولات جوی از دیگر فاکتورهایی است که در طراحی ایستگاه باید مد نظر قرار گیرد.
به طور کلی فاکتورهایی که در طراحی ایستگاه اتوبوس شهری باید مدنظر قرار گیرند، شامل موارد زیر میشوند:
طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به دسترسی و تردد
در واقع این طراحی باید به شکلی باشد که اتوبوسها در یک مسیر کلی بتوانند حجم وسیعی از آنها را پوشش داده و افراد را با کمترین دردسر ممکن جابهجا کنند.
طراحی ایستگاه اتوبوس برای همه افراد
طراحی ایستگاه اتوبوس شهری باید به شکلی باشد که افراد خردسال، افراد جوان، بانوان، آقایان، افراد معلول و افراد دارای محدودیت حرکتی امکان استفاده از آنها را داشته باشند.
طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به فضای اطراف شهری
وضعیت جغرافیایی و فرهنگی و همچنین ساختار شهری هر منطقه ایجاب میکند که طرح ایستگاهها همانند آن باشد. ممکن است برخی از الگوهای هندسی برای طراحی ایستگاه استفاده کنند و برخی دیگر به سراغ طرحهایی مانند برگ درختان و یا الگوهای دیگر بروند.
طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به ایمنی مسافران
طبق اصول شهری، ایستگاه اتوبوس باید به عنوان امنترین نقطه برای تردد افراد در نظر گرفته شود و کمترین ریسک را برای آنها به همراه داشته باشد. رعایت فاصله مناسب و اصول طراحی خوب از مهمترین ویژگی آنهاست.
طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به نزولات جوی
باید بپذیریم که شرایط جغرافیایی در شهرها.و استانهای مختلف متفاوت است. در شهرهای شمالی امکان بارش باران و برف بیشتر است.و در شهرهای جنوبی بیشتر آفتاب است. پس طراحی ایستگاه اتوبوس شهری باید.با توجه به این تفاوتها صورت گیرد.
استاندارد ایستگاه اتوبوس
استاندارد ایستگاه اتوبوس برای هر بخش آن متفاوت است و هر کدام از آنها شامل موارد خاص خود میشود. این استانداردها ممکن است شامل مواد به کار رفته در ساخت ایستگاه شوند، یا حتی این احتمال وجود دارد که رنگ بدنه ایستگاه یا نحوه قرارگیری افراد در آنها نیز لحاظ گردد. از لحاظ طراحی فیزیولوژیکی، نحوه قرارگیری نیمکتها و صندلیها در داخل ایستگاه باید به شکلی باشد که کمترین فشار به عضلات مسافر وارد شود و آنها برای مدت زمانی که در ایستگاه هستند، فرصت کافی برای استراحت در اختیار داشته باشند. همچنین برای بخشهای مختلف آن باید از متریالهای مناسب با حداقل وزن استفاده شود که جابجایی ایستگاه و نصب آن در شرایط مختلف راحت باشد. یکی دیگر از استانداردهای اجرای ایستگاه اتوبوس مربوط به استفاده از المانها و نمادهای استاندارد در آنهاست. این المانها باید به صورتی باشد که با فرهنگ و طراحی منطقه همخوانی داشته باشد و عموم بتوانند از المانهای آن استفاده کنند. طراحی فرم و بدنه ایستگاه باید به شکلی باشد که قوسهای آن مطابق با وضعیت مسافران انتخاب شود و ترجیحاً از نشانههای سمبلیک برای بالا بردن جنبههای گرافیکی ایستگاه استفاده شود.
زمانی که بحث استاندارد ایستگاه اتوبوس مطرح میشود،.لازم است که به بحث رنگ ایستگاه نیز توجه شود. این حوزه میتوان به سراغ ترکیب رنگهای زرد و سیاه یا قرمز و زرد رفت.یا از برخی ترکیبهای رنگی سرد بدون دخالت رنگهای گرم استفاده کرد. مهمترین نکته در انتخاب رنگ ایستگاه اتوبوس این است.که به فضای شهری توجه شود و این رنگ آمیزی با توجه به سلیقه کلی موجود در محیط انجام گیرد. شرکت جهان پارک به عنوان تولید کننده مبلمان شهری توانسته است تجهیزات و مبلمان سهری را با بالترین کیفیت تولید نموده و به فروش برساند . اولویت کار ما در این شرکت تولید تجهیزات استاندارد و مجهز می باشد که دارای عمر طولانی بوده و از مقاومت بالایی برخودار می باشد.
فاصله استاندارد ایستگاه اتوبوس
بحث اندازهها و فاصله استاندارد ایستگاه اتوبوس است. در یک ایستگاه ما با ابعاد کلی سر و کار داریم و پس از آن باید به سراغ اندازههای مختلف در هر بخش برویم و آنها را با توجه به نیاز محیطی انتخاب کنیم. این موضوع باعث میشود که کارآمدی ایستگاههای اتوبوس بالاتر رود و برای هر گروه از افراد جامعه تغییراتی در ساختار و استاندارد آن به وجود میآید. به طور کلی، اندازههای استاندارد استفاده شده در ایستگاه اتوبوس به شکل زیر هستند:
در طراحی ایستگاه اتوبوس شهری لازم است که ارتفاع صندلی از سطح زمین ۴۵ سانتی متر انتخاب شود.
فضای مشخص شده برای نشستن هر فرد در داخل نیمکت باید ۷۵ سانتیمتر باشد.
هر کدام از نیمکتهای ایستگاه باید به اندازه ۴۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشند.
طراحی صندلیها و پشتی آنها باید به صورتی باشد.که به طور کامل ناحیه کمر را پوشش داده و حامی آن باشد.
پشتی و کفی صندلی باید دارای زاویه مناسب بوده و حداقل بیشتر از ۹۵ درجه باشد.
برای تنظیم شیب کفی صندلی لازم است که اندازه آن بین ۱۰ تا ۱۵ درجه انتخاب شود.
بلندای صندلی در حالت نشسته ایستاده بین ۷۵ تا ۸۵ سانتیمتر انتخاب شود.
عمق کفی صندلی مناسب بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر انتخاب میشود.
اندازه ارتفاع سایه بان با موانع بالای سر متفاوت است.و ممکن است از ۱۹۵ سانتی متر تا ۲۲۰ سانتیمتر متغیر باشد.
ساخت چهارچوب ایستگاه اتوبوس
سرپناه ایستگاه اتوبوس سازه ای است سرپوشیده برای نصب در کنار معابر شهری، که فضایی مناسب برای انتظار تعداد محدودی مسافر را در فاصله زمانی بین دو انتظار فراهم میآورد و میبایست به امکاناتی مانند روشنایی، تابلو، اطلاعات سفر ، نیمکت ، سطل زباله و.... مجهز باشد . جهت برآورد نمودن نیازهای امروز مردم شهرنشین، طراحی جدید برای چند منظوره بودن و زیباسازی آن مدنظر است . بطوریکه بصورت یک سمبل یا نماد و نشانه شهری در آمده و متناسب با طراحی زیبای اتومبیلها و اتوبوسهای مدرن به توقعات زیبایی شناسانه مردم و خواسته های آنها پاسخ دهد.
با وجود سابقه طولانی استفاده از ایستگاه اتوبوس ، هنوز مشکلات اساسی در این مورد وجود دارد و نیاز به طراحی اصولی این عنصر احساس می شود. به دلیل تنوع استفاده کنندگان باید میانگینی از خواسته ها و نیازهای مشترک شهروندان مورد بررسی قرار گیرد و در طراحی اعمال گردد. ایستگاه اتوبوس جزو ملزومات زندگی در شهر محسوب می شود، و بهتر است که به نحوی آنها را نسبت به سایر تجهیزات شهری متمایز کنیم. این تمایز، ارزش نمادین دارد(جهت یابی ، شناسایی محل). معیارهای سنجش زیبایی در سرپناه ایستگاه اتوبوس ، رعایت تناسبات طلایی است که عوامل مختلفی را در بر می گیرد مانند کنترل اندازه در سه نمای طرح ، انتخاب اندازه شعاع قوس ها براساس نسبتهای طلایی و تقسیمات فرمی متناسب. طراحی ایستگاه اتوبوس می بایست با توجه به خصوصیات اقلیم محل انجام گیرد ( متناسب با وضعیت آب و هوایی منطقه)
قیمت ایستگاه اتوبوس شهری در تهران
طرح هاي زياد موجود در شركت و نمونه كارهاي نصب شده در شهر مي تواند ايده خوبي براي مشتري جهت انتخاب باشد ،در صورت انتخاب هريك از موارد فوق بعد از بررسي ابعادي محل نصب آن،وبررسي نوع اجزاء بكار گرفته شده در آن و تصويب آن با مشتري سايبان ايستگاه ها د رمحل كارگاه شركت ساخته شده و جهت مشتري ارسال مي شود. مشتري نيز مي تواند ملزومات ونياز مندي هاي خود را به واحد طراحي ارائه كرده تا طرح ايده آل جهت مشتري طراحي گردد،اين طرح مي تواند به صورت انحصاري جهت مشتري توليد گردد.
چون الزامات هر محل ياهر شهر با محل و شهر هاي ديگر متفاوت است ،طراحي سايبان ايستگاه مختص آن محل يا شهر توصيه مي گردد. سايبان مي تواند از استيل ،آهن با رنگ معمولي يا كوره ا ي و حتي آلومينيوم وچوبي ساخته شود. نمونه هاي زياد طراحي شده و اجرا شده شرکت جهان پارک در سطوح شهر توانمندي اين واحد را در ساخت انواع سايبان ايستگاه اتوبوس نشان مي دهد. قیمت تمامی محصولات و ایستگاه های اتوبوس تولید شده در شرکت جهان پارک با پایین ترین نرخ تعیین شده و در داخل و خارج از کشور به فروش می رسد.